Blog Image

FriskaSteg start

Hälsa, Välmående & Glädje

Hälsa, att vara hälsosam & må bra, ska det vara vardagslyx?

Jag brinner för välmående, något som för mig innebär friluftsliv, motion och träning. En annan sak jag verkligen gillar att göra är att inspirera andra till att utvecklas och prestera mera. Hjälpa dem att ta nya friska steg mot ett gott liv enligt deras förutsättningar. Här i bloggen hoppas jag du hittar en drös inspiration för att utveckla dina egna förutsättningar.

Hör gärna av dig i något av inläggen eller skicka ett mail till: annika@friskasteg.se

Förändringar

På gång Posted on 28 May, 2019 22:18

Det händer att jag får lust att ömsa skinn. Börja
på en ny vana, ta tag i en länge slumrande idé eller bara haka på ett infall.
Lämna vissa saker bakom mig. Ungefär som en björk, rulla av mig det gamla
skinnet och bli något nytt. Eller… egentligen inte. Tänker jag efter så är jag
väldigt nöjd med vem och vad jag är. Men visst, nya saker vill jag prova. Se
nya platser, möta nya människor och lära mig nya saker. Som tur är har jag kommit
till insikt om att jag inte behöver byta ut mig själv för att kunna göra något
nytt. Jag behöver inte ändra hela mig, bara prioritera om lite. Och faktiskt
inte mycket av det heller.

Behöver du ömsa skinn på riktigt?
Att ge mig själv egen tid är en sådan sak jag
lärt mig att prioritera. Att det inte är en lyx och något jag ”unnar” mig utan
att egen tid är något som jag naturligt kan lägga in i min vardag. Inte var
dag, men lite här och där. Att det är lika naturligt och nödvändigt som att handla,
veckohandla istället för att stressa till affären lite då och då för att jag
planerat dåligt och inte har något vettigt hemma. Att lägga in tid för mig själv,
för saker jag vill är inte att behöva ömsa skinn eller röra om hela mitt liv.

Men ja, jag kan behöva egen tid för att tänka.
Planera. Utvärdera. Besluta. Prioritera. Tala om för mig själv i lugn och ro vad
det är jag egentligen vill och behöver samt HUR jag ska få det att fungera i
min vardag – varje dag.

Ett bra tillfälle att reflektera över livet är under några Sköna dagar till fjälls, eller kanske även under en helt lugn och Stilla dag i medveten eftertanke?



Andas

Hälsa Posted on 26 May, 2019 20:14

Hela världen verkar explodera i färg och
livskraft! Det växer så det knakar och knopparnas höljen spricker när det
tränger på och vill ut, det som döljs där inne. Känner du likadant? Eller
hör du till dem som känner ängslan och tvivel under våren och när sommaren
nalkas? Oberoende av, så behöver vi mycket oftare än vi tror en liten andningspaus.
En paus för att reflektera, slappna av och ta nya tag. När naturen (vi människor
tillhör också naturen) tar stormkliv mot framtiden är det lätt att tappa
greppet. Att känslomässigt ifrågasätta sin plats och sin riktning. Starkt av
den som ger ljud åt sina frågor för den kan få respons. Den som tvivlar
inombords har svårare att få stöd utan bär sina frågor själv. För DIG är det dubbelt
viktigt att sätta dig ner, andas, slappna av och kanske meditera.

Hitta en vacker sak att fästa blicken på. Andas, släppa tankar eller gör
en medveten andningspaus eller meditation.

Inom
yogan är andningen (pranayama) viktigt, utan andningen gör du inte yoga utan då
gör du rörelser. Rörelser vilka kan vara nog så bra men nu var det andning jag
ville lyfta. Genom pranayama jobbar du med andningen och reglerar den så att pranalivskraften kan expandera inom dig. När du jobbar med pranayama så
hjälper du kroppens alla system att förbättras och samtidigt arbetar du med
ditt sinne och lär känna dina egna beteenden och därigenom kanske få svar på
frågor du inte ställt dig själv högt. Än. Med några minuters medveten andning,
pranayama, kan du hitta tillbaka till ditt lugn. Eller kanske hitta din inre glädje
och förnöjsamhet. För visst är det så att ofta är det just bristen på förnöjsamhet
som får oss att ifrågasätta, jaga vidare och känna stress över saker som vi
kanske inte ens vill ha. Andas! – Medvetet.



Fjällvandring – Stugtur

På gång Posted on 20 May, 2019 20:14

Så är då allt reserverat och beställt för att göra vår fjällvandring så behaglig som möjligt. På den här vandringen vandrar vi lite längre än på Måbra-vandringen, fokus ligger mer på att få uppleva fjällen, lära sig vad man behöver och inte behöver, hur STFstugorna fungerar och vad man kan tänka på och hur man kan trolla med den proviant som finns att köpa.


Vi tar pauser; stannar och njuter. Sträcker ut trötta muskler och kanske tar en liten lunchlur på en varm fjällsida. Det är ju ingen brådska fram till stugan eftersom vandringen är målet.

Läs mer om programmet här nedan. MEN tänk på att det inte är spikat utan väder och vind, möjligheter och utmaningar gör att vi kan komma att ändra färdväg. Precis som på en helt vanlig fjällvandring smiley



Primörer

MatPrat Posted on 19 May, 2019 18:14

Sommar,
sommar, sommar!

Fast
inte riktigt än, även om det känns så och ser så ut på termometern. Jag har en
hel del primörer kvar att plocka. Smmargyllen har jag fått ihop till en sallad
men jag vill ha mer! Och nässlorna har jag inte hunnit med ordentligt. De ska
bli till pesto för att ta med på fjällturer, ha i bröd, göra stuvning av och
lite till. Skörd nr 2 av nässlorna för bli något helt annat. Eller ovanstående
om jag inte hunnit med. Björkbladsknopparna har jag hunnit med i år, de brukar
jag inte hinna smiley

Och
så har jag haft tid att bara vara. Bara sitta ner i solen och fundera. Hoppas
du också hinner ta det lugnt. Prioritera att ta det lugnt för annars blir det
inte av.



Måbra – vandring

På gång Posted on 09 May, 2019 21:56

Då är det dags att både boka upp dig själv i kalender och att intresseanmäla dig till årets Måbra-vandring!

Vi prickar in höstfärgerna i år. Ger oss iväg in i Vindelfjällens Naturreservat den 12 september och förhoppningsvis är det inte bara dvärgbjörkarna och myrarna som är målade i höstens alla färger utan även alla de fjällbjörkar som vi passerar på vägen upp till kalfjället.

Programmet hittar du här:



Prioriteringar

Hälsa Posted on 09 May, 2019 21:50

Har
du någon gång känt för att stänga ner allt? Att ta semester från vardagen,
jobbet och alla dina åtaganden? Både de roliga självvalda och de där du gör
bara för att det förväntas av dig.

Egentligen
vet jag inte om någon saknat mina inlägg här på sidan. Om någon varit här och sökt
inspiration eller bara funderat på om något spännande är på gång. Eller är de
flesta så inställda på Facebook så det är där alla kikar in? OM så är fallet så
har ni ju i alla fall fått något litet livstecken från mig. Har ni dessutom Instagram
och följer FriskaSteg där så har ni fått några fler livstecken.

Det
här året (eller redan förra?) har jag prioriterat MIG SJÄLV. Det började byggas
på lite pö om pö och tillslut kände jag bara att ”Nä, jag tar hand om mig själv
och resten får komma när det finns energi. De som behöver mig kommer att höra
av sig.” och så blev det smiley

Det
är lustigt för jag vet precis hur allt började, rätt fånigt faktiskt. Det började
med att en… bekant (För vi hann nog inte bli vänner) pratade om sin besvikelse
över vänner som sviker och någonstans där kände jag att det var mig hon menade.
Att det var jag som svikit. Hon sa det inte rakt ut så kanske menade hon inte
mig.

Fel
nr 1 av mig, att ta på mig en känsla som hon kanske inte riktade till mig. Eftersom
jag nu kände som jag gjorde och inte förstod varför så blev jag frustrerad och
tänkte skriva ett långt och insiktsfullt inlägg om att vara SVIKEN, BESVIKEN,
FÖRBISEDD. Men eftersom jag även kände att en annan person, rätt så nära,
nyttjade sin position på ett sätt som hon tidigare visat förakt för när andra
gjort det samma så späddes det på. Med AVUNDSJUKA. Att hon dessutom kommit in
på min planhalva och nu kunde göra saker som inte jag kunde fastän jag varit
här så mycket längre. Jo, mer frustration som jag inte uttryckte utan behöll inom
mig. Tänkte skriva om det också.

Fel
nr 2. Varför ta till mig sådant som jag ändå inte kunde tänka mig att göra?
Släpp det!

Alla
dessa ”tänkte skriva” utan att jag kände varken skrivarlust eller att jag hade känslan
helt klar med BESVIKELSE, AVUNDSJUKA, FÖRBISEDD gjorde inte saken bättre utan
jag fick bara krupp av att inte kunna. Fast jag tror att jag inte riktigt ville…

Men
något fel kan lätt bli rätt – och rätt är så mycket större än att tänka fel! I
alla fall om man väljer att se det så. Så, NU är jag tillbaka smiley. Har hunnit med att prioritera in en bok så om ca 5 veckor
kommer min fjärde bok ut. Japp, den handlar om vandring den också.



Dags för årets Må bra-vandring

Turer som gått Posted on 09 Jun, 2018 20:28

Och att
må bra är just vad jag och alla deltagarna brukar göra, med råge. Bara att
börja planera för Må bra-vandringen gör att jag får en lyckokänsla och börjar
må ännu bättre.
Att ha ett mål där jag vet att jag kommer att trivas, även om
det skulle regna varje dag (vilket det ännu aldrig gjort) får mig att gå igång.

Jag
hoppas att även du känner att Må bra-vandringen är något som kan få dig att
slappna av, stressa ner, samla energi och få en lyckokänsla i kroppen. För just
det ger Må bra-vandringen mig och det vill jag också ge dig.

Hör av dig med frågor och diskutera på FriskaStegs facebooksida så får fler svar på sina eventuella funderingar.

Programmet och inbjudan är raderade eftersom vandringen har varit. Välkommen till nästa!



Nygamla tankar och tankebanor

Att vara Posted on 09 Jun, 2018 19:51

Idag
gör jag definitivt inte som jag alltid gjort (och får samma resultat som jag
alltid fått).

Jag
går inte åt det vanliga hållet, kör inte det vanliga passet med mina (o)vanliga
deltagare och jag tänker inte mina vanliga tankar. Idag är allt totalt
annorlunda och jag lovar att jag kommer att ha så mycket nytt i huvudet när
dagen är slut att morgondagen kommer att vara helt underbar av bara farten.

Hoppas
även DU gör något du inte alls brukar göra… Kanske pratar du med personer du
inte brukar prata med, kanske tar du en annan väg till/från jobbet än du brukar
och kanske testar du ett helt annat träningspass än du brukar.

För
som jag började inlägget – om du gör som du alltid gjort får du samma resultat
som du alltid fått. Och var är utvecklingen med det?! Även om vi gillar där vi
är så vill vi väl oftast utvecklas, om än bara en aning? Att utvecklas betyder
inte automatiskt att vi ska bli något annat utan att vi ska bli en ”bättre”
version av det fina vi redan är. Om vi alltid kör samma träning med samma
motstånd så blir vi varken snabbare, starkare, rörligare eller får bättre
kondis. Om vi alltid tänker i samma banor så skapar vi inte något nytt. Får
inte nya infallsvinklar och om vi inte lär känna nya personer får vi inte ta
del av nya åsikter och erfarenheter.

Jag
vill fortsätta att utvecklas – vill du? Vilken liten ”nyhet” ska DU prova idag?



Motionsvandring

Turer som gått Posted on 20 Aug, 2017 21:52

Under senare delen av sommaren har vi här i Harads motionsvandrat ett antal gånger. Kanske har du sett evenemanget på Facebooksidan, kanske inte. Varje gång har jag haft privilegiet att få prata med en ny person som, kanske inte är okänd för mig men inte någon jag känner desto mer. Vissa i gruppen har varit konstanta, andra har kommit och gått. Varje gång har varit en ny upplevelse och jag måste säga att så givande samtal och trevligt umgänge är en enorm energipåfyllning.
Att ta med andra personer längs nya stigar, både fysiskt och mentalt, lockar mig. Att få visa, inspirera och motivera till nya upptäckter och samtidigt få ta del av det som den andra ser och upplever ger mig energi. TACK för att ni följer med!

Det hinner nog bli några fler motionsvandringar innan snön lägger sig. Fast, man kan ju ta snöskor… Ta med din vän och ge er ut på lite “Walk and talk”. Man tänker nämligen väldigt bra samtidigt som man går och så får man tid att tänka efter innan man svara också, något som inte alltid händer vid ett fikabord. smiley



Träning är en upplevelse

Hälsa Posted on 23 Jul, 2017 22:16

Fler
och fler inser att träning inte är något tråkigt man ska klämma in i schemat,
jäkta till och må dåligt över för att man inte hinner med. Istället har träning
blivit var mans möjlighet till umgänge, upplevelser och hälsa. Japp, precis så
är det smiley

Visst,
du som tränar för att prestera, som har ett tävlingsmål (mot dig själv eller
andra) måste givetvis fokusera och träna grenspecifikt till stor del men alla
vi andra…. Vi som inte hittat något mål, som inte gillar att tävla, som bara
tränar som motion – för hälsan. Vi kan definitivt rensa i kalendern och göra
många saker samtidigt.
Samla gänget och gå ut och promenera!

Boka
in en skogsvandring med kompisarna och prata igenom allt det där ni inte hinner
annars. Ta med partnern ut och cykla och styr kosan till ett café som det tar
en timme att cykla till så får ni mycket bonustid tillsammans. Vilken
naturupplevelse skulle du vilja hinna med i sommar? Fundera och fråga sedan
någon i din närhet om den vill hänga på. Tränar ni på fjället? I älven? På
ängen? Naturen är hälsa för kropp och själ. Och så alla bonusar då… Jag och en kompis simmar i sjön, det blir inte så mycket snack men ändå mer än man tror smiley



Next »